Manier 1 Oog gymnastiek
Heb je na de vorige les de check gedaan ?
Zag je ongecontroleerde oogbewegingen
- bij het volgen van links naar rechts?
- bij het volgen van boven naar beneden?
Dan kun je de volgende oefeningen doen:
De oogvolgbeweging van links naar rechts en van rechts naar links.
Zo doe je dat:
- Hou een potlood op 40 cm van de neus
- Beweeg het potlood met een vloeiende beweging naar links tot net voorbij de oren
- Beweeg het potlood terug en verder naar rechts tot net voorbij de oren
- Doe dit 5x naar links, en 5x naar rechts
- Let op: doe dit niet te langzaam, de ogen moeten een vloeiende beweging kunnen maken!
De oogvolgbeweging van boven naar beneden en van beneden naar boven.
Zo doe je dit:
- Hou het potlood op 40 cm van de neus
- Beweeg het potlood met een vloeiende beweging naar boven tot net boven het hoofd
- Beweeg het potlood terug naar beneden tot net onder de kin
- Doe dit 3x naar boven en 3x naar beneden
- Let op: doe dit niet te langzaam, de ogen moeten een vloeiende beweging kunnen maken
Merkte je dat de ogen moeite hadden
- om van ver naar dichtbij te bewegen?
Dan kun je de volgende oefening laten doen:
Zo doe je dat:
- Hou het potlood een armlengte voor de neus ( of de duim )
- Beweeg het potlood langzaam in een vloeiende beweging naar het puntje van de neus
- Doe dit 5x naar de neus en terug
- Let op: doe dit niet te langzaam, de ogen moeten een vloeiende beweging kunnen maken!
Hoe vaak kun je dit oefenen?
- Oefen dit 3 tot 5x per dag. Een handig geheugensteuntje is bij elk eetmoment(ontbijt, lunch en diner) en tussendoortje.
- Gebruik het volgende ritme: 5x naar links, 5x naar rechts, 3x omhoog, 3x omlaag, 5x ver en dichtbij
- Gedurende 6 weken minimaal
Lastig lezen is niet altijd dyslexie. Soms is de oorzaak te vinden in een nog niet voldoende of goed ontwikkelde oogmotoriek.
De spieren van de ogen hebben, net als bijvoorbeeld de fijne spiertjes van de vingers, tijd nodig om te ontwikkelen. Niet elk kind ontwikkelt zich op het zelfde tijdstip. Er zijn daarom kinderen die naar groep 3 gaan waarvan de oogmotoriek nog niet voldoende ontwikkeld is. Deze kinderen bouwen een achterstand op in het leesproces die moeilijk in te halen is. Oefenen en zogenaamde 'leeskilometers' maken heeft bij deze kinderen geen effect. Belangrijk is dat het probleem bij de basis, dus bij de ontwikkeling van de oogspieren, opgepakt wordt.
Dan kan het kind
- bij het lezen op het goede woordje richten
- waardoor het kind een woordbeeld opbouwt
- en het de woorden kan gaan automatiseren
- en door op de juiste regel te kunnen blijven
- kan het kind het leestempo gaan opbouwen
Je weet nu 1 manier om anders te kijken naar een kind met een leesprobleem.
Lezen is niet altijd een kwestie van intelligentie. De lichamelijke ontwikkeling speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de vaardigheden om tot leren te komen.
Morgen gaan we aan de slag met de 2de manier om te kijken naar het kind met een leesprobleem.