Manier 1

Lezen doe je met je ogen, toch?

 

Om te leren lezen, rekenen en schrijven heb je allereerst je ogen nodig om

op het bord, naar de juf of meester, of in het boek of schrift te kunnen kijken.

De ogen

  • herkennen of het een letter of een cijfer is
  • waardoor de hersenen dit kunnen interpreteren
  • en het kind leert om te rekenen, te lezen of te schrijven

Het is hierbij belangrijk dat de spieren die zich rondom en in het oog bevinden goed ontwikkeld zijn en gecoördineerd kunnen bewegen.

 

Want

  • de ogen moeten op de goede regel kunnen blijven en dus vloeiend van links naar rechts kunnen bewegen
  • beide ogen moeten tegelijk naar een woord kunnen kijken
  • de ogen moeten rustig kunnen blijven focussen op een woord zonder naar een ander woord of andere som te springen

Een goede ontwikkeling van deze oogspieren is niet voor elk kind vanzelfsprekend.

De ogen hebben dan moeite met het vloeiend bewegen en maken schokjes, sprongetjes en ongecontroleerde bewegingen.

Als de oogspieren nog niet goed gecontroleerd en gecoördineerd kunnen bewegen

  • heeft het kind moeite om op de goede regel te blijven
  • gaat het regelmatig verder op een volgende of andere regel
  • slaat het kind woorden over

 

Dit lijkt op de symptomen van dyslexie.

 

Als de oogspieren van de ogen beide ogen nog niet gelijk kunnen laten richten

  • ziet het kind de letters wazig
  • ziet het kind de letters bewegen of 'dansen'

De hersenen hebben dan langer tijd nodig om het woord te herkennen. Dit heeft invloed op het leestempo en het automatiseren. Het kind blijft hierdoor 'hakken en plakken' en de snelheid blijft achter. Dit wordt merkbaar bij de leestesten die het kind moet afnemen, zoals de EMT en de DMT.

Wordt dit pas laat onderkend, dan gaat het kind ook moeite krijgen met leesbegrip.

Het zogenaamde technisch lezen kost zoveel energie, dat er voor leestempo, leesbegrip en mooi op toon lezen geen energie meer is.

Kinderen krijgen dan het stempel dyslexie, terwijl het eigenlijk een visuo (ogen) - motorische (bewegen) dysfunctie is

Begin je al wat te herkennen?  Ben je al nieuwsgierig naar meer? De komende dagen leer je om dit zelf te checken bij je eigen kind of leerling, en krijg je ook de oefeningen om hier mee aan de slag te gaan.